Rabu, 18 April 2012

Cerita dari Jeli

Pintu gerbang sebelum sampai ke tapak pameran

Baru dua hari kembali bertugas selepas 5 hari berkampung di daerah kecil itu..daerah Jeli yang pada aku tidak jauh bezanya dengan kampung halamanku nun jauh di Lahad Datu, Sabah..

Melihat sekitarnya yang menghijau, itik mandi dalam kolam, rumah-rumah kampung di kiri kanan jalan..cukup buat aku terasa seperti di tempat sendiri walaupun bahasa yang di  kecek tuturkan agak berbeza tapi suasana sebegitu membuatkan rinduku pada kampung halaman sedikit terubat.Cepat la raya, tak sabar nak balik kampung ni (^_^)

Ok..berbalik pada cerita asal..


Petugas yang tak seberapa nak tegar  :)

Jeli dipilih sebagai tuan rumah bagi zon timur yang melibatkan tiga negeri termasuklah Kelantan, Pahang dan Terengganu. Banyak aktiviti pengisian sepanjang karnival yang melibatkan pelajar sekolah dan masyarakat setempat. Antaranya..

Larian Inovasi.. sebelum lari kena senaman ringan dulu ea adik-adik sekalian

Pertandingan Rekabentuk bangunan menggunakan lidi..dapat agak tak bangunan ape ni?

Pameran ...Teruja adik cilik ni dok perati bahan pameran.


Permainan sains..cuba buat sampai dapat ea. Sebenarnya kite pun tak tau :P


 Terima kasih warga Jeli atas sokongan padu, anda semua adalah yang terbaek..

Hari terakhir sebelum gerak balik ke Putrajaya kami sempat gi Rantau Panjang, akhirnya dapat jugak aku beli budu.ehe..jangan taktau aku adalah penggemar budu yang agak tegar jugak la. Sangat teruja bila dapat tau harga sebotol kat sini hanya RM1, tanpa ragu dan bimbang aku terus angkat 10 botol. Cukup la nak bagi pada rakan taulan sekali boleh buat stok kat rumah..


Bye2 Rantau Panjang..nanti aku kembali lagi :)


23 ulasan:

  1. Salam BT,

    Suka budu yer. Akak pernah lalu saja di Jeli ni bila nak ke Kota Bharu dari KL.

    BalasPadam
  2. Akak kunang-kunang,
    Suka jugak makan budu cecah ngan ikan/ulam. he..
    Kg kat KB ea? sempat singgah kat wakaf che yeh malam sebelum balik :)

    BalasPadam
  3. program apa tu BT..camne blh tersuka mkn budu tu..hihi..

    BalasPadam
  4. Program ofis kak, Karnival sains dan Inovasi
    ntah la kak, kite ni mmg suka cuba makanan..tetiba tersuka pla :) budu, cencalok, tempoyak..semua kita bedal.hehe..

    BalasPadam
  5. ~murahnya RM1 sebotol..hehe :p

    BalasPadam
  6. yap..memang murah, pasal tu kite lagi teruja beli sekali banyak :)

    BalasPadam
  7. saya tak pernah sampai jeli lg..

    BalasPadam
  8. jauh bah kamu jln2. dr sabah ke jeli. huhu

    BalasPadam
  9. hai bunga tulip :)
    suka tulip yer?
    akak pun suka tulip.
    tq sudi singgah dan follow blog akak
    kalau balik kg lalu jeli tp x penah singgah

    BalasPadam
  10. eLL~~kte g pun sbb keja, lau nak g sendiri ntah bila r nak sampai
    Nuzul~~idak la jauh mana..saje nak g tgk tempat org
    Irfa~~ye Akak suka sgt ngn bunga tulip..warna warni.sejuk je mata memandang :)

    BalasPadam
  11. salam kenal... samalah design umah kita....

    BalasPadam
  12. hohohoo...nice.buat kat mrsm jeli ke???pernah gi skali je.tupon minggu bahasa mrsm dlu.dah lama pon.takkan la shopping budu je kat rantau panjang tu??hehe

    BalasPadam
  13. jeli.. tempat ayah sy berkampung tiap2 minggu.. dah ayah sy akan pulang ke rumah di hari minggu. (tah pape yg sy merepek kan?? heheh.. )

    BalasPadam
  14. kerja putrajaya ke?? :)

    haaaa..makan budu ey?? kat klate memang harganya RM1 tuk botol yang kecik tu ..murah..

    BalasPadam
  15. ogyep~~ha'aa la umah kte sama :)

    areLan~~MRSM Jeli dah banyak berubah dari yg dulu..idak la budu semata ada gak benda lain. kopok ikan, beras pulut golok ngan jajan. sume sedap2 belaka.he...

    Cik Kasih~~Jeli..kampung yang sungguh mendamaikan :)

    Adylia~~sy mkn je budu, sedap la wak. kat sini tak dapat harga murah mcm tu

    BalasPadam
  16. salam kenal. cikgu ke ni?dekat mrsm jeli ke?

    BalasPadam
  17. rindu kpg jugak.. :)

    bnyk gak aktiviti menarik ek..

    BalasPadam
  18. Cik Wan~~dah bpencen, dulu pena la jd GSTT :)

    ejulz~~walaupun jauh di perantauan, kg halaman tetap di hati kan.ehe..

    BalasPadam
  19. wah... kreatif juga ea... buat bangunan guna lidi.. ckj pernah buat guna straw... hehe..

    amboi banyak nyer beli.. sampai 10 botol.. hahaha..

    BalasPadam
  20. wah..nmpk kreatif btol bdk2 tu bina bgunan..ye dak?

    BalasPadam
  21. CKJ~~wah guna straw lagi la la mencabar kan.he..
    Ifa~~ada mcm2 bangunan lg yg diorang buat.he..yg siap buat stadium bola sepak pun ada :)kretip btl la

    BalasPadam
  22. wah!wah!org sabah sukakn budu :Djmput follow sy kmbali :)

    BalasPadam
  23. budu memang sedap cicah ngn ikan or ulam..wah i like it :)

    BalasPadam