Jumaat, 20 Januari 2012

Syukur apa adanya...

Sebagai manusia biasa kita semua mesti punya keinginan dan angan-angan kan..Ada saja yang bermain di benak fikiran. seringkali bermonolog sendirian alangkah baiknya andai aku jua mampu memiliki seperti apa yang dia ada..hati sering terdetik ingin menjadi sepertinya yang kelihatan sempurna pada pandangan mata kasar.segalanya cukup..

Terkadang aku sendiri tidak paham kenapa seringkali ingin menjadi orang lain sedangkan setiap manusia itu dijadikan dengan kelebihan yang tersendiri. mungkin kita kurang dari segi kewangan tapi kita dilebihkan dengan kasih sayang keluarga. ujian Allah itu pelbagai..andai dia ingin menduga sekelip mata bala itu datang, sekejap cuma apa yang kita miliki ditarik balik.

Faktor kewangan yang stabil bukan jaminan untuk memperoleh kebahagiaan..Memanglah bak kata orang ada duit semua benda boleh jalan..Tapi kita kena ingat duit bukan segalanya..nikmat lain yang harus kita syukuri ialah kesihatan yang kita miliki sekarang..dengan kesihatan yang baik itulah kita boleh bekerja untuk mendapatkan rezeki.. andai usaha lebih pasti hasilnya juga akan lebih..tapi berbuat sesuatu jangan la mengharapkan balasan, biar kita ikhlas memberi apa adanya..

Sebenarnya tanpa kita sedari rezeki itu ada di sekeliling kita. cuma terkadang ia dikaburi oleh pandangan mata yang sentiasa inginkan kesempurnaan..Inginkan sesuatu yang lebih, lantas rezeki yang seciput itu ditolak ketepi. Nikmat yang kita miliki sekarang sebenarnya itulah rezeki..kita punya pekerjaan, lihat pada mereka yang ketika ini masih tercari-cari pekerjaan sedangkan segulung ijazah sudah ada di genggaman.mungkin rezeki belum berpihak pada mereka..

Acapkali juga kita merasakan apa yang ada sekarang masih tidak mencukupi..serasa ada sahaja yang kurang. Ah... selagi namanya manusia memang begitu, tak pernah puas dengan apa yang dimiliki. melafazkan syukur jauh sekali..namun bila di duga dengan ujian yang sekelumit itu, mula nak menyalahkan takdir..rumitnya makhluk yang bergelar manusia..sukar untuk dimengertikan!

kadangkala kita suka melihat pada orang yang berada di atas kita. terasa diri kerdil yang teramat..tidak punya apa..tapi jangan lupa untuk melihat mereka yang ada di bawah kita.di situ pasti akan lahir rasa syukur dengan segala apa yg kita miliki hari ini..lumrah manusia memang begitu, rezeki depan mata tidak pernah disyukuri saat semuanya hilang dari genggaman baru tercari segala apa yang pernah dimiliki..rezeki itu masing-masing kita harus belajar untuk menjadi insan yang lebih menghargai.



*kalau sudah disuratkan itu memang bukan rezeki kita nasi dalam mulut pun boleh keluar semula..harus berusaha untuk mendapatkan segala apa yang di impikan.ku kira itu jalan sebaiknya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan