Rabu, 6 November 2013

Biskut lapis cheese

Assalamualaikum..

Hujung minggu lepas saya ada cuba resepi mudah buat biskut keju. Dapat resepi pun dari blog Cik Epal ni. Sangat mudah dan ringkas, senang nak buat tak perlu nak bakar cuma perlu sejuk kan dalam peti ais.

Bahan-bahan yang perlu disediakan:

Cream Cheese 250g (tak kisah jenama apa pun)
1/2 tin susu pekat manis
milo (nak letak nestum pun boleh)
Biskut (Aku guna jenama Hup Seng je)
Susu segar

antara bahan yang digunakan
 
 
1)   Pukul cream cheese terlebih dahulu, kemudian baru masukkan susu pekat manis. Memandangkan kat rumah tiada mixer aku guna blender je. ehe..boleh la kan, mudah dan cepat. Blend kedua bahan tadi hingga sebati.


 

 

2)   Cream cheese yang dah siap blend tadi masuk kan sedikit ke dalam bekas, boleh juga guna loyang yang lagi besar. Celup biskut terlebih dahulu ke dalam susu segar sebelum di masukkan ke dalam bekas. Susun rapi seperti gambar di atas.
 
 

 
3)   Sapukan cream cheese tadi ke atas biskut. Kemudian susun rapi biskut, ulangi langkah tersebut sehingga cream cheese habis. Pada bahagian atas sekali lebihkan cream cheese agar menutupi kesemua biskut.
 
 
 
4)   Taburkan milo ke atas cream cheese, sebagai pilihan boleh juga menggunakan nestum mengikut cita rasa masing-masing. Kemudian masuk kan kedalam peti ais, jika ingin di nikmati segera boleh masuk kan terus ke bahagian sejuk beku.
 
 
 
5)   Siap sedia untuk dimakan, maaf lah terlupa nak tangkap gambar yang elok sikit susun atas pinggan. tengah menikmati baru teringat gambar siap tak tangkap lagi. Cuba la, mudah dan senang :)
 
 

4 ulasan:

  1. bagus rajin masak.saja nak tanya, dah dpat tukar ke? or masih berjauhan? moga cepat dapat duduk bersama..amin.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Masak yang simple2 je kak.he..masih berjauhan lagi, belum ada rezeki betukar dan duduk bersama kak

      Padam
  2. dah buat juga hari tu.. memang ohsem hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Iya, c aida pun pernah buat kan. sedap oh...

      Padam